top of page

Kazakistan Cumhuriyeti Tarım Bakanlığı'nın 2021 yılı faaliyetlerinin sonuçları ve 2022 yılı görevler

  • Yazarın fotoğrafı: TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECL
    TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECL
  • 13 Tem 2022
  • 29 dakikada okunur

Güncelleme tarihi: 23 Tem 2022

Kazakistan Cumhuriyeti Başbakanı'nın resmi bilgi kaynağı,



Tarım ticaretinin ana makroekonomik göstergeleri

Ocak-Aralık 2021'de brüt tarımsal üretim %2,4 azalarak 7,4 trilyon tenge oldu. Geçen yılki anormal kuraklık nedeniyle bitkisel üretim %6,7 (4,2 trilyon tenge) düşerken, hayvancılık üretimi %3,6 (3,1 trilyon tenge) arttı.

Gıda üretimi ise aynı dönemde %1,9 artarak 2,2 trilyon tenge oldu.

Tarımda sabit varlıklara yapılan yatırımlar istikrarlı bir şekilde akmaktadır. Örneğin, tarımda sabit kıymet yatırımlarının hacmi %33,3 artarak 773,2 milyar tenge, gıda üretimi %3,1 artarak 114,4 milyar tenge olmuştur.

2021 yılının 9 ayında tarımda çalışan kişi başına işgücü verimliliği 2.153.5 bin tenge (2020 yılının 9 ayı için - 1.823.5 bin tenge) olarak gerçekleşti.

Ürün üretimi

Ekilebilir arazi yapısı

2021'de, tüm mahsullerin ekilen alanı, 2020'den 343,3 bin hektar daha fazla olan 22,9 milyon hektar olarak gerçekleşti. Tahıllar ve baklagiller dâhil - 16.0 milyon hektar (236.9 bin hektar daha fazla), buğday dâhil - 12.9 milyon hektar (749.9 bin hektar daha fazla). Yağlı tohumlar - 3,1 milyon hektar (197.3 bin hektardan fazla), yem bitkileri - 3,1 milyon hektar (82.8 bin hektardan az), pamuk - 109.9 bin hektar (16,0 bin hektar) daha az), pirinç - 96,8 bin hektar (7,3 bin hektardan az) bin hektar), şeker pancarı - 21.7 bin hektar (0,9 bin hektardan fazla), patates - 195.8 bin hektar (1.4 bin hektar daha fazla) ve sebze bitkileri - 168.6 bin hektar (5,0 bin hektardan fazla) ve kavun - 110,0 bin hektar ( 8.1 bin hektardan fazla).

Ekilebilir alanların çeşitlendirilmesi

Kazakistan Cumhuriyeti Stratejik Planlama ve Reform Ajansı Ulusal İstatistik Bürosu'na göre, 2021'de ülkede ekilen toplam alan (mutabakatlardan 831,9 bin hektar daha fazla) tahıl ve baklagiller (2,0 milyon hektardan fazla) olacak. ), yağlı tohumlar ( Ekinler için ekilen alanların yapısının çeşitlendirilmesine ilişkin mutabakat göstergeleri (143.0 bin hektardan fazla), sebzeler (8.6 bin hektardan fazla) ve kavunlar (10.6 bin hektardan fazla) elde edildi.

6,7 bin hektar patates ve 1,3 milyon hektar yem bitkisi için gösterge göstergeler elde edilmemiştir. Aynı zamanda, buğday alanını azaltmak yerine, Mutabakat Muhtırası'nı 2,8 milyon hektar aştı. Pirinç altındaki alan, Mutabakat Muhtırası'nı 11.5 bin hektar aştı. Pamuk alanı, Mutabakat Muhtırası'nın gösterge niteliğindeki göstergeleri düzeyindeydi.

Hasat

Kazakistan Cumhuriyeti Stratejik Planlama ve Reformlar Ajansı Ulusal İstatistik Bürosu'na göre, 2021'de ortalama 10.4 c / ha (2.4 c / ha'dan az), işleme sonrası ağırlığı 16.4 milyon ton ( 2020 seviyesinin 3 katı, 6 milyon tondan az) hububat ve bakliyat. Bunun 11,8 milyon tonu (2,4 milyon tondan az) buğday, hektar başına 9,3 center (hektar başına 2,5 centnden az) verimle hasat edildi.

2,4 milyon ton (126.4 bin tondan az) yağlı tohumlar 2021 yılında 8,3 c/ha (1.2 c/ha'dan az), 275,5 c/ha (47,7 c/ha'dan az) 332,2 bin ton verimle (134,2 bin tondan az) şeker pancarı, 26.4 c / ha (0.5 c / ha'dan fazla) verimle 290.4 bin ton (36.2 bin tondan az) pamuk, 52.1 c / ha (2.3 c / ha'dan az) ha) 503.8 bin ton (53 bin tondan az) pirinç verimi ile 207.4 c / ha (0,7 c / ha'dan fazla) 4 milyon ton (24.8 bin ton) patates verimi ile 4,5 milyon ton (171.2 bin tondan fazla) 268.0 c / ha (2.1 c / ha'dan fazla) verimle sebze, 2.8 milyon ton (353.5 bin tondan fazla) kavun mahsulü hasat edildi.,


2022 yılına kadar ekilebilir arazi yapısı

Tarımın bölge müdürlüklerine göre, 2022'de tüm mahsullerin ekildiği alan, 2021'den 13,5 bin hektar daha fazla olan 22,9 milyon hektardan fazla olacak. Tahıllar ve baklagiller dâhil - buğday dâhil 15.8 milyon hektar (272,9 bin hektardan az), 12,5 milyon hektar (357,6 bin hektardan az). Yağlı tohumlar - 2.9 milyon hektardan fazla (160.1 bin hektardan az), yem bitkileri - 3.7 milyon hektar (446.9 bin hektardan fazla), pamuk - 115.2 bin hektar (5,5 bin hektardan fazla), şeker pancarı - 26.3 bin hektar (daha fazla 4,6 bin hektardan fazla), patates - 200.2 bin hektar (5,0 bin hektardan fazla), sebzeler - 168,1 bin hektar (2021 düzeyinde) ve kavun - 107, 2 bin hektar (3,3 bin hektardan az) yerleştirilmesi planlanıyor. ).

Mineral gübre ve pestisit kullanımı

2021'de bölgesel akimatlara göre, mineral gübrelerin tanıtımı 626,5 bin ton veya bilimsel ihtiyaçların% 24'ü kadardı. Geçen yıl, satın alınan gübrelerin maliyetini sübvanse etmek için 28,6 milyar tenge tahsis edildi ve bu da 493,8 bin ton mineral gübre maliyetinin (satın almaların% 79'u) azaltılmasına izin verdi.

Her yıl, Kuzey Kazakistan bölgesi aktif olarak gübre kullanımını artırıyor. 2021 sonuçlarına göre bölgede 160 bin ton ekmek bin tondan 76 bin tona veya 2,4 katına, elit tohumların kullanım payı 2020'de %6,8'den 2021'de %7,7'ye yükseldi.

Son beş yılda, ekim ekipmanı sağlanan tohum üreticilerinin yüzdesi %70'ten %89,4'e, hasatta %80'den %92'ye, tohum temizleme %63'ten %81,4'e çıkmıştır.

Aynı zamanda, tohum üreticilerinin malzeme ve teknik altyapısının modernizasyon hızı son yıllarda artmaktadır. Ülkenin hemen hemen tüm bölgelerinde modern tohum işleme tesisleri ile donatılmış gelişmiş tohum çiftlikleri bulunmaktadır. Modern tohum işleme hatlarına sahip 32 tohum üreticisi bulunmaktadır.

2022'de bölgelerin yerel bütçeleri, tohum üretiminin gelişimini desteklemek için 11,8 milyar tenge sağlıyor.

2022 hasadı için tohum ekimi

Bölgesel akimatların operasyonel bilgilerine göre, bu yılın 7 Şubat tarihi itibariyle, 2 milyon tonu tahıl tohumu (planın %101.3'ü) dâhil olmak üzere, planlanandan %100.8 daha fazla olan 2.3 milyon ton tohum ekildi. - 89,1 bin ton (planın %96,2'si), yem tohumları - 15,3 bin ton (planın %80,4'ü), patates - 237,3 bin ton (planın %99,9'u).

Tarım makinelerinin sağlanması

Tarım yapılarında ekim kampanyası için 143,3 bin traktör, 4,7 bin adet yüksek verimli ekim makinesi, 76,9 bin ekim makinesi, 221,2 bin toprak işleme ekipmanı bulunuyor.

Ülkede birçok teknolojik işlemi aynı anda gerçekleştiren 4.675'ten fazla modern ekim kompleksinin mevcudiyeti, tahıl alanlarının %70'inin ekilmesine olanak sağlıyor.

1 Şubat 2022 itibariyle, bu ekipmanın hazır olma durumu yaklaşık %90'dır.

Yakıt ve yağlama maddesi temini

Kazakistan Cumhuriyeti "Belirli petrol ürünlerinin üretimi ve cirosunun devlet düzenlemesi hakkında" Yasası uyarınca, Kazakistan Cumhuriyeti Tarım Bakanlığı bu yıl bölgesel akimatlarla birlikte saha çalışması için dizel yakıt ihtiyacını belirledi. .

Bu yıl bölgelerin ekim için 400 bin ton mazot ihtiyacı var ki bu geçen seneye göre 20 bin ton fazla. Fark, genellikle ek alanlarda (nem önleme vb.) agro-teknik çalışma ihtiyacından kaynaklanmaktadır.

Bölgelerin ihtiyaçları, raporlarıyla birlikte bu yıl 6 Ocak'ta Kazakistan Cumhuriyeti Enerji Bakanlığı'na sevkıyat programını gözden geçirmek ve onaylamak ve ayrıca tahsis edilen indirimli motorin hacmi için sabit fiyatı belirlemek için gönderildi. .

Sulanan arazilerin kullanımı

2021 yılında bölgesel akimatlara göre, kullanılan sulanan arazi alanı 1.527 bin hektar olup, 2020 yılına göre 16.8 bin hektar daha fazladır.

Kazakistan Cumhuriyeti Ulusal Bankası'na göre, son 6 yılda bitkisel üretim olumlu bir eğilim gösterirken, bireysel ürünler için olumsuz bir eğilim var. Örneğin 2020 yılında sulanan arazilerde hasat 1,2 milyon hektar ise, 2021 yılında bu rakam 1,4 milyon hektar olacaktır.

Örneğin, 2021'de bazı büyük mahsuller için sulanan arazilerde: tahıllar (pirinç dâhil ) ve baklagiller - 1739.3 bin ton, bu 2020'den (1404.9 bin ton) % 23.8 daha fazla, şeker pancarı - 331.4 bin ton, yani % 44.8 2020'den fazla (228,8 bin ton), ham pamuk - 2020'den %10,8 daha az olan 290.4 bin ton (325, 6 bin ton), sebzeler - 2701.4 bin ton, 2020'den %23.8 daha fazla (2181.7 bin ton) ton), kavun - 2332,3 bin ton, 2020'den %23.1 daha fazla - (1894,2 bin ton), yağlı tohumlar - 244,9 bin ton, 2020'den %65,9 daha fazla (147,6 bin ton).

2021 yılında su tasarrufu sağlayan teknolojilerin devreye girmesiyle ülkede sulanan arazi alanı 258 bin hektara ulaştı ve bu 2020 yılına göre 37 bin hektar daha fazla.

2021-2025 yılları için Kazakistan Cumhuriyeti Tarım Sektörünün Geliştirilmesi Ulusal Projesine göre, 2022 yılında su tasarrufu sağlayan teknolojilerin tanıtılacağı sulanan arazilerin 265 bin hektara çıkarılması planlanmaktadır.

2021'de su temini hizmetlerinin maliyetinin sübvansiyonunun bir parçası olarak, 1.938 milyon tenge ödendi ve bu da 1.010 çiftçinin sübvanse edilmesine izin verdi. Sübvansiyonlu su hacmi 2.783 m3 idi.

Almatı bölgesinde 584.3 bin hektar, Zhambyl bölgesinde 140.0 bin hektar, Türkistan bölgesinde 574,4 bin hektar (Çimkent bölgesi dâhil 25.3 bin hektar sulanan alan olmak üzere) 1566.4 bin hektar sulanan arazinin ıslahının izlenmesi ve değerlendirilmesi arazi) ve Kızılorda bölgesinde - 250.0 bin hektar düzenli ıslah izleme. Ayrıca Doğu Kazakistan (4,8 bin hektar), Akmola (1,2 bin hektar), Pavlodar (3,6 bin hektar), Batı Kazakistan (2,2 bin hektar), Karaganda (0,9 bin hektar) bölgelerindeki tesislerde çevre takibi yapıldı -1 , Zhambyl (5,0 bin hektar) ve Türkistan (67,3 bin hektar) bölgeleri.

2021'de 761.4 bin hektar (%49) iyi ıslah koşullarına sahip olarak sınıflandırıldı. 477 bin hektarlık (%31) arazinin ıslah durumu tatmin edici olarak değerlendirilmektedir. 310,3 bin hektarlık arazinin veya toplam kontrol edilen sulanan arazi alanının %20'sinin ıslah koşulu yetersiz olarak değerlendirilmektedir.

Yetersiz ıslah koşullarına sahip (200.2 bin hektar) sulanan arazilerin ana payı Türkistan bölgesinde, özellikle sulanan arazilerin ıslah durumunun arazinin jeolojik yapısına bağlı olduğu Maktaaral, Zhetysai, Shardara ve Otrar ilçelerinde bulunmaktadır. Son beş yılda, sulanan arazilerin ıslah durumu analizi, ıslah durumu yetersiz olan alanların 316,7 bin hektardan 310,3 bin hektara düştüğünü gösterdi.

Bunun nedeni, büyük yatırım projeleri ve su yönetim kuruluşlarının işletme maliyetleri çerçevesinde sulama ve drenaj ağlarının restorasyonu ve yeniden inşası ve ayrıca devlet desteği yoluyla çiftçiler tarafından bir dizi tarımsal teknik önlemle uyumun iyileştirilmesidir.

2022 yılında 1574.1 bin hektar sulanan arazinin ıslahının izlenmesi ve değerlendirilmesi planlanmaktadır.

Ürünlerinin işlenmesi

2021 yılı sonuçlarına göre meyve ve sebzelerin işlenmesi %154,6 oranında artarken, un, hububat, nişasta ve nişasta ürünleri ile bitkisel ve hayvansal katı ve sıvı yağların üretiminin azaldığı (sırasıyla %94,7 ve %96,4) gözlemlendi.

Aslında, 2020'ye kıyasla 2021'de şeker kamışı üretimi 2,8 kat (67,4 bin tondan 191,1 bin tona), işlenmiş patates 4,5 kat (449 tondan 2035 tona), meyve ve sebze suları yüzde 13,1 artacak. (58,9 bin tondan 66,6 bin tona), işlenmiş pirinç %7,5 (196 bin tondan 210,7 bin tona), mısır nişastası %3,3 (13, 7 bin tondan 14,1 bin tona), şurup 42,7 arttı. % (36,4 bin tondan 52,6 bin tona), tahıl değeri %23,9 (6,1 bin tondan 7,6 bin tona) arttı.

Ayrıca un üretiminin %7,7'si (3,352,4 bin tondan 3,093,5 bin tona), bitkisel yağ üretiminin %7,3'ü (486,3 bin tondan 450,6 bin tona), kuru ekmek ve bisküvi, uzun ömürlü şekerleme ve hamur işleri %4,3 azaldı ( 115,0 binden 110,0 bin tona), makarna %11 (179.5 binden 159,8 bin tona).

Hububat üretimi ise 2020 (84 bin ton) seviyesinde kaldı.

2021 yılının 11 ayı için işlenmiş pirinç ihracatı 106,2 bin ton (%11,7 artış), tahıllar - 13,7 bin ton (%8,7 artış), makarna - 59,9 bin ton (%13,9 artış) olarak gerçekleşti.

İşleme işletmelerinin maliyetlerinin sübvansiyonu programı kapsamında, 1 derin işleme işletmesi 200 milyon tenge tutarında bir sübvansiyon aldı.

Akmola bölgesinde yıllık 230 bin ton hammadde kapasiteli yağlı tohum işleme ve Doğu Kazakistan bölgesinde ise yıllık 330 bin ton hammadde kapasiteli yağlı tohum işleme projeleri devreye alındı.

2022 için planlar

2022'de, tarım ürünlerinin işlenmesi için yeni bir Yol Haritası geliştirilmesi, yatırım sübvansiyon programı kapsamında pasaportların güncellenmesi ve biyoyakıtların kullanımının genişletilmesi açısından Kazakistan Cumhuriyeti Biyoyakıtlar Kanununda değişiklik yapılması planlanmaktadır.

2022'de aşağıdaki yeni projelerin başlatılması planlanmaktadır:

1. Yıllık 6 bin ton tahıl kapasiteli Baha Sone LLP (Akmola bölgesi);

2. Yılda 5 bin ton şekerleme kapasiteli "Natizhe Tatti" LLP (Nur-Sultan);

3. Yılda 7 bin ton makarna kapasiteli Elnur Adil Group LLP;

4. Yıllık 140.000 bin ton yağlı tohum kapasiteli Altyn Shygys LLP;

5. Yılda 4 bin ton makarna kapasiteli Agrotechmash LLP.

Bitki sağlığı güvenliği ve Bitki koruma hakkında

2021'de çekirge zararlılarının İtalyan eriği - 384,7 bin hektar, Asya çekirgeleri - 142.1 bin hektar ve Fas çekirgeleri - 114,1 bin hektar dâhil olmak üzere 640.9 bin hektara yayılması bekleniyor.

Ulusal bütçeden çekirge zararlılarını kontrol altına almak için 2 milyar tenge ayrıldı.

183 adet özel püskürtme ekipmanı (150 adet yer püskürtücü, 12 adet uçak, 13 adet hafif uçak ve 8 adet aerosol gaz jeneratörü) işleme dâhil edildi.

404,6 bin hektarı İtalyan Prusyası, 131,9 bin hektarı Asya çekirgeleri ve 89,7 bin hektarı Fas çekirgeleri olmak üzere 626,1 bin hektar alanda kimyasal işlem yapıldı.

Çekirge zararlılarının ekinlere zarar vermesinin yanı sıra bitişik alanlara göçleri de yoktur.

2022 yılında çekirge zararlılarının 997.3 bin hektarda yayılması beklenirken, çekirge mücadelesi için ulusal bütçeden 1,9 milyar tenge ayrılmıştır.

2022 yılında 82,4 milyon hektar ve 997,0 m2 alanda zararlı ve özellikle tehlikeli zararlılara karşı bitki sağlığı izleme organizasyonu Binlerce hektarlık bir alanda en tehlikeli zararlılara (çekirge zararlıları) karşı kimyasal arıtma yapılması planlanmaktadır.



Bitki karantinasına göre

2021'de cumhuriyet bütçesi pahasına 11 281 ha, kavun sineklerine karşı - 7 146 ha, açık domates güvesine karşı - 230.66 ha, bakteriyel yanıklığa karşı - 728.5 ha, arılar ve yakupotu türleri arasında - 204.1 ha ve kayma (pembe) ) hardala karşı - 2971.7 hektarlık bir alanda kimyasal işlem yapılmıştır. Bu amaçlar için 42,3 milyon tenge tahsis edilmiştir.

Kazakistan Cumhuriyeti topraklarında kayıtlı 14, BDT ülkelerinde 20-30, Çin'de 100'den fazla ve yurtdışında 400'den fazla karantina nesnesi vardır. Ülkeye ithal edilen karantinaya alınan ürünlerin hacmi her yıl artıyor. Bitki sağlığı için yüksek riskli karantinaya alınabilir malzeme dünya çapında 100'den fazla ülkeden alınmaktadır.

Bugüne kadar karantina tesislerinin denetimi tamamlandı. Aslında, 3,4 milyon hektar veya planın %100'ü denetlendi. 2021 yılında karantina tesisleri, geçen yılın aynı dönemine göre 11,7 bin hektar daha az olan 61,8 bin hektarlık bir alana yayıldı.

2022 yılında ise 3,4 milyon hektarlık bir alanda karantinaya alınan nesnelerin ve yabancı türlerin izlenmesinin organize edilmesi planlanmaktadır.

Hayvancılık

Ocak-Aralık 2021'de, hayvancılık brüt üretimi geçen yılın aynı dönemine göre %3,6 artarak 3104.5 milyar tenge olarak gerçekleşti.

Hayvancılık ve kümes hayvanı sayısı

1 Ocak 2022 itibarıyla, geçen yılın aynı dönemine göre tüm çiftlik kategorilerindeki büyükbaş hayvan sayısı %4,3 artarak 8185,1 bin başa, at sayısı %10,5 artarak 3470.8 bin başa, deve sayısı %6,9 artarak 243,4'e yükseldi. Bin baş, koyunlar %4,7 artarak 18.575.7 bin başa, kümes hayvanları %10,6 artarak 47.787.4 bin başa çıktı. Aynı zamanda keçi sayısı yüzde 1,2 azalarak 2.280,7 bine, domuz sayısı ise yüzde 5,1 azalarak 775,3 bin oldu.

Ayrıca tarımsal yapılarda sığırların payı %47,7, koyunların payı %49,4, keçilerin payı %32,3, domuzların payı %44, kümes hayvanlarının payı ise %74,8 olmuştur.

Hayvansal Ürün Üretimi

Ocak-Aralık 2022 döneminde kesim ağırlığındaki her türden et üretim hacmi, geçen yılın aynı dönemine göre %6,2 daha fazla olan 1.241,3 bin ton olarak gerçekleşti:

• Sığır eti - %3,6 artarak 540,8 bin tona;

• küçükbaş hayvan eti (koyun, keçi) - %1,8 artarak 175,5 bin tona;

• at eti - %5,9 artarak 151,3 bin tona;

• deve eti - %5,4 artarak 7,7 bin tona;

• kanatlı eti - %19,3 artarak 282,3 bin tona yükseldi.

Aynı zamanda domuz eti üretimi %4,3 azalarak 83,7 bin tona geriledi.

2021 sonuçlarına göre, tarımsal yapılar da dâhil olmak üzere tüm çiftlik kategorilerinde süt üretim hacmi %3,2 artarak 6197,9 bin tona, %6,4 artarak 1801,1 bin tona yükseldi.

Tarımsal yapılarda üretilen toplam süt miktarından ticari süt üretimi %2,9 arttı (1.025,9'dan 1.056,6 bin tona).

2021 yılında tarımsal işletmelerde ortalama süt verimi 2020 yılına göre %13,6 arttı (süt ineği başına 4320 kg'dan 4906 kg'a).

Tavuk yumurtası üretimi ise %4,5 azalarak 4.819,8 milyon adet olarak gerçekleşti. Akmola (-%1,8), Almatı (%-18,6), Karaganda (%-2), Kostanay (%-1,8), Kuzey Kazakistan (%-0,8) bölgeleri ve Çimkent (-4 , %1) görülmektedir.

2021 yılında tarımsal işletmelerde bir tavuk yumurtasının ortalama verimi 283 adet olmuştur.

Toplam besi hayvanı sayısı içinde damızlık stokunun payı, yabancı seleksiyon pedigri sığır ithalatı nedeniyle 2010 yılında %6,1'den 2020'de %12,5'e yükselmiştir.

2022 yılında gayri safi hayvancılık üretiminin %3,5 oranında büyümesinin sağlanması planlanmaktadır.

Ayrıca hayvancılıkta yapılan destekler nedeniyle 2021 yılında tarımsal yapıların yapısında aşağıdaki büyüme beklenmektedir:

- damızlık stokunun özgül ağırlığı %12,8'e kadar;

- %7 sığır eti üretim hacmi;

- Koyun eti üretim hacmi %3,2;

- %7,2 süt üretimi;

- Organize çiftliklerdeki koyun ve sığır sayısının %10'u;

- Damızlık yapan koyun sayısı %5,0'dir;

- Kanatlı eti üretimi %20'dir.

Teşhis araştırmaları yapmak

2021 yılında ülkedeki en tehlikeli 27 hayvan hastalığı (bruselloz, şap hastalığı, lösemi, kuduz, viral ishal, leptospirosis, listeriosis, pastörelloz, tüberküloz, emcar, viral ishal, bulaşıcı rinotracheitis, nodüler dermatit, bradzot, şarbon, at) enfeksiyon vb.) 69,0 milyon veya yıllık planın %100'ü için.

2022 yılı için en tehlikeli hayvan hastalıklarının teşhisi için veterinerlik önlemleri planı, 12,8 milyar tenge miktarında 28 en tehlikeli hayvan hastalığı için 34.562.734 diğer teşhis testidir.

Tarımsal hayvancılık etiketlerine göre

Kazakistan Cumhuriyeti "Veterinerlik Üzerine" Yasası uyarınca, çiftlik hayvanlarının tanımlanması için küpelerin kamu alımının yöneticisi RSE "Cumhuriyet Anti-Epizootik Müfrezesi"dir.

1 Ocak 2022 itibariyle ülkede kullanılmayan 19,4 milyon küpe bulunmaktadır (sığır - 4,08 milyon adet, koyun - 12,9 milyon adet, domuz - 2,3 milyon adet, deve - 59,1 bin adet). .

2022 yılı için küpe alımı açıklandı. Büyükbaş hayvanlar için 3.654.675 adet ve büyükbaş hayvanlar için 11.312.401 adet olmak üzere 15.502.491 adet etiket satın alınması planlanmaktadır.

Meraların sulanması

Hâlihazırda 103,2 milyon hektar veya mevcut 184,3 milyon hektar meranın %56'sı sulanmaktadır.

2014'ten 2021'e kadar olan dönemde, ülkede kullanılmayan meraları sulamak için fiilen 9760 kuyu inşa edildi ve bunların 6874'ü 26,4 milyar tenge tutarında sübvanse edildi.

Sulama nedeniyle 913,7 bin baş büyükbaş, 3013 bin baş koyun, 309,3 bin baş at ve 43 bin deve ücra meralara bırakıldı.

Finansal araçlar

Yatırım sübvansiyonları

2021'de, 24.189 tarım işletmesindeki yatırım projelerini sübvanse etmeye ve 20.183 iş yaratmaya izin veren yatırım sübvansiyon programının (yerel düzeyde uygulama 104,3 milyar tenge olarak gerçekleşti) uygulanması için 104,4 milyar tenge sağlandı.

Yatırım sübvansiyonları, tarımsal ticaretin 34 öncelikli alanını kapsamaktadır.

Yatırım sübvansiyon programının yıllık deneyimi, bütçe fonlarının ana miktarının ortalama olarak tarım makineleri filosunun modernizasyonuna ait olduğunu göstermektedir.

2021'in sonunda, tarım makinelerinin satın alınması için 67,7 milyar tenge'den fazla bütçe fonunun veya %65'inin sübvanse edilmesi gerekiyordu. 2019-2021 yıllarında satın alınan ekipmanlar sübvansiyon kapsamındaydı.

Yaklaşık 13,3 milyar tenge veya %13'ü hayvancılık sektöründeki yatırım projelerini sübvanse etmeye, 23,0 milyar tenge veya %22'si bitkisel üretim alanındaki projeleri desteklemeye yönlendirildi.

2022 yılı yatırım teşvik programının uygulanması için 72,1 milyar tenge tahsis edilmiştir.

Tarımsal işletmelere borç verirken faiz oranlarını sübvanse etmek

2021 yılında, hayvancılık, makine ve teknolojik ekipman alımı için kredi programının uygulanması ve ayrıca kiralama faiz oranlarının sübvanse edilmesi için 52,4 milyar tenge sağlanmaktadır.

Programın 2021 yılında uygulanması nedeniyle "Qoldau.kz" sübvansiyonlarının bilgi sistemine göre, tarım sektörüne 370 milyar tengeden fazla kredi çekildi.

2021 programı kapsamındaki teminat komisyonu tutarı 381 972 bin tenge olarak sağlanmaktadır.

Bitkisel üretim alanında 6 projeye 1 277 496 bin tenge (garanti tutarı) tutarında teminat verilmiştir:

• En-Dala LLP (Akmola bölgesi), 404 milyon tenge kredi;

• Shanyrak R LLP (Akmola bölgesi), 1400 milyon tenge kredi;

• Agro Ondiris LLP (Pavlodar bölgesi), 64 milyon tenge kredi;

• Aksai LLP (Kostanay bölgesi), 411 milyon tenge kredi;

• Kolos Firma LLP (Kostanay bölgesi), 100 milyon tenge kredi;

• Kokshetau Astyk Invest LTD (Akmola bölgesi), 180 milyon tenge kredi.

Bu programın 2021'de uygulanması, tarım ticareti sektöründe yaklaşık 2,5 milyar tenge'ye mal olacak. tenge.

2022'de ulusal bütçe bu amaçlar için 3 milyar tenge sağlıyor ve bu da TTB'lerin ortalama %50 garanti ile 20 milyar tenge kadar kredi vermesini sağlayacak.

Gönüllü sigorta programının uygulanması

2021 yılında, tarım ticareti sigortasının geliştirilmesi için 1.024,5 milyon tenge tahsis edildi.

2021'in başından bu yana, aşağıdakiler dâhil 163 sigorta sözleşmesi imzalanmıştır:

1) 150,6 bin hektarı kapsayan, bu anlaşmalar kapsamında 185,1 milyon tenge tutarında sigorta primlerini sübvanse eden 118 mahsul sigortası sözleşmesi:

- 121,3 bin hektarı kapsayan 100 kuraklık sigortası sözleşmesi, bu sözleşmeler kapsamında 159,5 milyon tenge tutarında sigorta primi desteği. 818,8 milyon tenge (111,4 bin hektar) tutarında sigorta ödemesi yapılmış;

- 23.5 bin hektarı kapsayan 12 adet aşırı nem sigortası sözleşmesi, bu sözleşmeler kapsamında 16,6 milyon tenge tutarında sigorta primi sübvansiyonu. 5,9 milyon tenge (2,4 bin hektar) tutarında sigorta ödemesi yapılmış;

- 8,9 milyon tenge tutarında sigorta primlerinin sübvanse edildiği, 5,8 bin hektarı kapsayan, kışlık ürünler için kışlık toprak nem açığına karşı 6 sigorta koşulu.

2) Yaklaşık 2,6 milyon kişiyi kapsayan, canlı hayvan sigortasına ilişkin 45 sözleşme. Bu anlaşmalar kapsamında, 57,5 ​​milyon tenge tutarında sigorta primi sübvansiyonu sağlandı:

- 6267 kişiyi kapsayan 33 büyükbaş hayvan sigortası sözleşmesi. Bu anlaşmalar kapsamında 28,6 milyon tenge tutarında sigorta primi sübvansiyonu yapılmış;

- Küçük hayvanların sigortasına ilişkin 2 sözleşme, 354 baş sigortalıdır. Bu anlaşmalar kapsamında 102,9 bin tenge tutarında sigorta primi sübvansiyonu yapılmış;

- At sigortasında 2 sözleşme, 75 baş sigortalıdır. Bu anlaşmalar kapsamında 272,5 bin tenge tutarında sigorta primi sübvansiyonu yapılmış;

- Kuş sigortasına ilişkin 8 sözleşme, 2 624 512 kişi sigortalanmıştır. Bu anlaşmalar kapsamında 28,6 milyon tenge tutarında sigorta primi sübvansiyonu sağlanmıştır.

2021 sonuçlarına göre, Kazakistan Cumhuriyeti Merkez Bankası'nın özel hesabındaki bütçe fonlarının bakiyesi 3.095.9 milyon tenge olarak gerçekleşti.

2017-2021 için üretken istihdamın ve kitlesel girişimciliğin geliştirilmesi için devlet programı "Emek"

2021 yılında ulusal bütçeden 4.528 mikro kredi verilmesi ve 20 milyar tenge ayrılması planlanıyor. Ayrıca 3.472 mikro kredi verilmesi ve Kazakistan Ulusal Fonu'ndan 15,3 milyar tenge tutarında ek fon tahsis edilmesi planlanmaktadır. 2021 yılına kadar toplam 35,3 milyar tenge tutarında 8.000 mikro kredi verilmesi planlanıyor.

Yıl sonunda, bu fonlar tamamen kullanıldı, toplam 11.118 mikro kredi verildi, 9.051 iş yaratıldı, bunlar arasında:

• 15,5 milyar tenge değerinde 4108 başlangıç ​​projesi;

• 5,3 milyar tenge değerinde 1.423 start-up projesi

• 14,4 milyar tenge değerinde 3037 mevcut proje

2022 yılında, ulusal bütçenin ilk revizyonu kapsamında, Tarım Bakanlığı, 40 milyar tenge tutarında 8 bin mikro kredi sağlanması ihtiyacı için Maliye Bakanlığı'na bütçe talebi gönderdi.

Tarıma yatırım çekmek

12 Ocak 2021'de Tarım Bakanlığı, Kazakistan Cumhuriyeti Hükümeti tarafından 12 Ocak 2021'de onaylanan VALLEY KUSTO GB BV ile Kazakistan'da bir gösteri çiftlikleri ağı ve modern üretim tesisi kurmak için bir yatırım anlaşması imzaladı. Sulama sistemleri ve mahsul verimliliği yönetimi.

Ek olarak, Kazakistan Cumhuriyeti Tarım Bakanlığı, yerel yürütme organları ile birlikte 2021-2025 yılları için tarımsal sanayi kompleksindeki yatırım projelerinin uygulanması için Yol Haritaları geliştirdi ve onayladı.

Yol haritalarına göre toplam 4,4 trilyon tengelik 934 yatırım projesi havuzu oluşturuldu.

Bu projelerin havuzundan, aşağıdaki ana alanlar belirlenmiştir:

• et sığırı yetiştiriciliği (yem alanları, yetiştiriciler, mezbahalar, et işleme tesisleri) - 1 trilyon tenge değerinde 301 proje;

• sera kompleksleri - 1 trilyon tenge değerinde 67 proje;

• süt hayvancılığı - 452 milyar tenge değerinde 186 proje;

• Kümes hayvanları - 373 milyar tenge değerinde 47 kümes hayvanı çiftliği;

• mahsul ürünlerinin işlenmesi - 300 milyar tenge değerinde 73 proje;

• şeker üretimi, toplam 228 milyar tengelik projeler;

• Yoğun bahçecilik - 100 milyar tenge değerinde 32 proje.

• Diğer alanlarda ise sulama, tohum üretimi, gıda üretimi vb. olmak üzere toplam 834 milyar tengelik 225 projenin hayata geçirilmesi planlanmaktadır. projeler

Onaylanan Yol Haritalarına göre 2021 yılı için planlanan 285 projeden, 31 Aralık 2021 itibarıyla 255 milyar tenge değerinde 281 proje devreye alınmıştır.

2022'de Kazakistan Cumhuriyeti Hükümeti ile aşağıdaki şirketler arasında bir yatırım anlaşması yapma olasılığının araştırılması planlanmaktadır:

• Tyson Foods'un katılımıyla sığır eti üretim projesi;

• Almatı bölgesinde tam zamanlı yenilikçi, ihracata yönelik bir hayvancılık kompleksi oluşturma projesinde KS Genetics;

• Günlük 8.000 ton şeker pancarı üretim kapasiteli şeker fabrikası inşaatı için QAZSUGAR LLP;

• Piliç eti üretimi ve işlenmesi için kapalı çevrim kümes hayvanı kompleksi inşaatı projesinde Prima Kus LLP.

Ayrıca onaylanan Yol Haritalarına göre 573 milyar tenge değerinde 308 yatırım projesinin devreye alınması planlanıyor.

Tarımsal gıda pazarlarının ve tarımsal ticaret ürünlerinin teknik düzenlemesi

Tarım Bakanlığı, sosyal açıdan önemli gıda ürünlerinin fiyatlarını sabitlemek için:

• 1 Temmuz 2022 tarihine kadar 125 bin ton ayçiçeği tohumu ve 110 bin ton ayçiçek yağı ihracatına miktar kısıtlaması;

• 3 ay süreyle patates ve havuç ihracatının yasaklanması;

• Büyükbaş ve küçükbaş hayvan ihracatının 6 ay süreyle yasaklanması için acil önlemler alındı.

Aynı zamanda, Dış Ticaret Politikası ve Uluslararası Ekonomik Örgütlere Katılım Bölümlerarası Komisyonu'nun toplantısında, Şubat-Nisan 2022 arasında ticari ve tohumluk patateslere kota getirilmesine ve havuç ihracatı yasağının kaldırılmasına karar verildi. Şu anda, patates ve havuç ihracatına ilişkin yasağın kaldırılmasının yanı sıra patates ihracatına kotaların getirilmesine ilişkin bir taslak kararın kabul edilmesi için çalışmalar devam etmektedir. Taslak sipariş devlet kurumları tarafından onaylanıyor.

Ayrıca, Bölümler Arası Komisyon protokolü uyarınca 1 Mart 2022-1 Haziran 2022 dönemi için aylık ayçiçek yağı kota miktarı 16 bin tondan 38 bin tona çıkarıldı. Şu anda Tarım Bakanlığı ilgili bir yönetmelik geliştirmiş ve onay için ilgili devlet kurumlarına göndermiştir.

Gıda ürünleri için bölgesel istikrar fonları ve tarımsal gıda piyasasını düzenlemek ve gıda güvenliğini sağlamak için gıda ürünleri için bölgesel istikrar fonlarının oluşturulması ve tarımsal üreticilere kredi verilmesi yoluyla tarım ürünleri fiyatlarını istikrara kavuşturacak bir mekanizma.

2021'de istikrar fonları 25.5 bin ton sosyal açıdan önemli gıda ürünü sattı ve 21,7 bin ton satın aldı.

Bu yılın 10 Şubat itibariyle, un - 6,6 bin ton, şeker - 4 bin ton, makarna - 1,8 bin ton, pirinç - 0,8 bin ton vb. dâhil olmak üzere 25,1 bin ton AMAT, vb. b. saklanır. Ayrıca, patates – 45,2 bin ton, soğan - 12,6 bin ton, havuç - 13.1 bin ton vb. dâhil olmak üzere yaklaşık 122,6 bin ton tedarik için vadeli sözleşmeler imzalandı.

Ayrıca, ticari kuruluşlara verilen kredilerin ("ciro planı") bir parçası olarak AMAT ile 31,4 milyar tenge tutarında bir sözleşme imzalandı ve AMAT fiyatlarının korunması için karşı gereklilikler belirlendi. Bölgeler tarafından istikrar fonlarının oluşturulması için tahsis edilen fon miktarı 9 milyar tenge.

Sezon dışında sebze fiyatlarındaki artışı önlemek için, Tarım Bakanlığı bölgelere ana sebze türlerinin (patates - patates) beş aylık ihtiyacının% 30'u tutarında istikrar fonu gönderdi. 140,7 bin ton, havuç - 32,4 bin ton, lahana – 33,8 bin ton, soğan - 22,5 bin ton). Bölgelere, tüm nüfusun beş aylık ihtiyacının (karabuğday - 17,6 bin ton, ayçiçek yağı - 28,5 bin ton) %30'u oranında karabuğday ve ayçiçek yağı satın alma önerileri hakkında raporlar gönderildi.

Bu nedenle, bölgeler istikrar fonları oluşturmak ve emtia müdahaleleri yapmak için düzenli olarak çalışmaktadır. Bu konu Tarım Bakanlığı'nın sürekli denetimi altındadır.

Kazakistan Cumhuriyeti Hükümeti tarafından 20 Ocak 2022 № 22'de onaylanan Kazakistan Cumhuriyeti'ndeki sosyo-ekonomik durumu istikrara kavuşturmak için Eylem Planının uygulanmasının bir parçası olarak, istikrarı sağlamak için ileri mekanizmalara yönelik fonların artırılması planlanmaktadır. fiyatları (istikrar fonları ve "ciro" planı) 140 milyar tenge'ye.

Buna ek olarak, Tarım Bakanlığı şu anda 2022-2024 için orta vadeli bir gıda güvenliği planının geliştirilmesi ve kabul edilmesi üzerinde çalışıyor.

Tarım ticareti ürünlerinin teknik düzenlemesi

2021 sonuçlarının ardından aşağıdaki eylemler gerçekleştirildi:

• ÇÜ "Süt ve süt ürünlerinin güvenliğine ilişkin" (CU TR 033/2013) Teknik Yönetmeliği Ek 5'te tanımlanan çiğ sütün mikrobiyolojik göstergeleri için 1 Ocak 2025'e kadar bir geçiş dönemi önerilmiştir;

• EAEU teknik yönetmeliği, et ve et ürünleri, balık güvenliği için yeni standart listelerinin onaylanması aşamasında, "Balık ve balık ürünlerinin güvenliği hakkında" (CU TR 040/2016) eyaletler arası standartların geliştirilmesi için bir program kabul etti. ve balık ürünleri, süt ve süt ürünleri standartları Listeler değiştirildi.

• EAEU TR 2 projesi: yem ve yem katkı maddeleri (Kazakistan Cumhuriyeti Tarım Bakanlığı geliştiricisi), kümes hayvanları eti ve işlenmiş ürünler (Rusya Federasyonu Tarım Bakanlığı geliştiricisi) hakkında görüşülmekte olan 1 Ocak 2023, geçiş kuralları tartışılıyor.

Ek olarak, Kazakistan Cumhuriyeti Hükümeti, EAEU teknik düzenlemelerinin yürürlüğe girmesiyle bağlantılı olarak Kazakistan Cumhuriyeti'nin 7 teknik düzenlemesinin yürürlükten kaldırılmasını sağlayan 31 Mart 2021 tarih ve 189 sayılı Kararı kabul etmiştir.

30 Aralık 2020'de Kazakistan Cumhuriyeti "Teknik Düzenlemeye İlişkin" Kanununda yapılan değişikliklere göre, ülkede gübre güvenliği ile ilgili 1 ulusal teknik düzenleme onaylandı.

16 Eylül 2019 4341 tarihli Kazakistan Cumhuriyeti EAEU teknik düzenlemelerinin geliştirilmesinden ve değiştirilmesinden sorumlu devlet organlarının ortak kararı çerçevesinde Gümrük Birliği ve EAEU'nun teknik düzenlemelerinde değişiklik yapılmasına ilişkin tartışmalar devam etmektedir. Özellikle, veteriner tıbbi atıklarının "Gıda güvenliği hakkında" (CU TR 021/2011) bölümünde №2 değişiklikler, №1 et ürünlerinin besin değerlerinin etiketlenmesi bölümünde "Et ve et ürünlerinin güvenliği hakkında" ( CU TR 034/2013), Süt ürünlerinin etiketlenmesi için ek gerekliliklerin oluşturulması açısından kavramsal çerçevedeki değişiklikler ve №2 değişiklikleri (CU TR 033/2013) "Süt ve süt ürünlerinin güvenliği hakkında", 2'nin benimsenmesi bitki koruma ürünleri, yem ve yem katkı maddelerinin güvenliğine ilişkin ulusal teknik düzenlemeler.

Tarım ticaretinin ve kamu hizmetlerinin dijitalleştirilmesi

2021'de tarımı dijitalleştirmek için aşağıdaki önlemler alındı:

1. Ülkenin tarım üniversiteleri, önde gelen bilişim üniversiteleri ile birlikte, dijital becerilere ("Dijital") sahip tarım uzmanlarının eğitimi için eğitim programları sunmaktadır. ("Dijital tarımsal sistemler ve kompleksler (yön" Hayvancılık ")," Biyoinformatik "," Tarım ticaretinde dijital teknolojiler "," Agroinformatik ");

2. Tarım işletmeciliği ulusal projesi kapsamında, tarım üreticilerine dijital ekipman ve çözümlerin satın alınması için devlet desteği sağlanmasına yönelik çalışmalara başlandı;

3. "Dijitalleşme nedeniyle teknolojik atılım" ulusal projesi, uzak tarlalar ve meralar dâhil olmak üzere tarım tesislerinde iletişim ekipmanının maliyetini sübvanse etmek için önlemler sağlar;

4. Süt ürünlerinin etiketlenmesine ilişkin pilot proje tamamlandı.

Kamu hizmetleri için:

1. 8 kamu hizmetinde (veterinerlik alanında - 4, bitkisel üretim alanında - 3, tarım makineleri alanında - 1);

2. Elektronik ortamda sunulan kamu hizmetlerinin payı geçen yıla göre %34 oranında artmış;

3. JSC "NIT" ile birlikte, MD EL ağındaki 19 kamu hizmetinin dönüşümü üzerinde çalışmaya başladı, görevler belirledi;

4. Veterinerlik, bitkisel üretim ve tarım makineleri alanında kamu hizmetlerinin dönüştürülmesi;

5. Bilgi sistemlerinin iyileştirilmesi ile kamu hizmetlerinin otomasyonu ve optimizasyonu çalışmaları devam etmiştir.

Bilgi teknolojisi ile:

1. Kazakistan Cumhuriyeti'nin ulusal ağ geçidi dâhil olmak üzere Rusya Federasyonu'nun sektörel sistemleriyle entegrasyon, bağlantı gerekliliklerine uygun olarak devam etti;

2. Karayoluyla tarım ürünlerinin satışına yönelik izinlerin verilmesi prosedürlerini optimize etmek için e-Yük sistemi ile etkileşim uygulandı;

3. e-İstatistik sistemine entegrasyon çalışmaları başlamıştır;

4. "Tüzel Kişiler", "Bireyler" veri tabanları ile entegrasyon etkileşimi tamamlanmak üzeredir.

2022'de Tarım Bakanlığı, ulusal tarım işletmeciliği projesi ve tarım işletmeciliği geliştirme kavramının yanı sıra "Dijitalleşme yoluyla teknolojik atılım" ulusal projesi de dâhil olmak üzere tüm bu alanlarda çalışmaya devam edecek.

Ayrıca, aşağıdaki görevlerin gerçekleştirilmesi planlanmaktadır:

• kamu hizmetlerinin en az %95'inin otomasyonu;

• en az 5 gizli hizmetin tanımlanması;

• "Kamu hizmetlerinin kalitesi" doğrultusunda fiyatın en az %60'ının sağlanması;

• Tarım ticareti için İnternet ve dijital ekipmanı sübvanse etmek için düzenleyici bir çerçevenin tanıtılması;

• Neo Nomad dijitalleştirme atölyelerini yeniden başlatın;

• dijital tarım uzmanlıklarının listesini genişletmek;

• endüstri bilgi sistemlerinin geliştirilmesi;

• IS "AWP"nin mobil versiyonunun geliştirilmesi;

• endüstri veri tabanlarının güncellenmesi.

Arazi kaynakları üzerinde

2021'de, toprağın kullanımı ve korunması üzerindeki devlet kontrolünün işlevleri yerel yürütme organlarından iade edildi.

Özellikle, 30 Haziran 2021'de, arazinin rasyonel kullanımı üzerinde tek bir devlet kontrolü dikeyinin oluşturulmasını sağlayan arazi ilişkilerinin geliştirilmesine ilişkin yasa kabul edildi.

Böylece, arazi tahsisi işlevleri akimatlarda kalmış ve akimatların arazi sahipleri / arazi kullanıcıları tarafından arazi tahsisi ve kullanımını kontrol etme işlevleri, Tarım Bakanlığı Arazi Yönetimi Komitesi'ne devredilmiştir. bölgesel departmanlar.

Ayrıca kullanılmayan tarım arazilerinin zorla geri alınması şartları azaltılmış ve prosedür basitleştirilmiştir. Özellikle, 3 Ocak 2022 tarihinde Cumhurbaşkanı tarafından imzalanan kanuna göre:

• kullanılmayan tarım arazilerinin zorunlu olarak geri alınması süresinin 2 yıldan 1 yıla düşürülmesi;

• Yeri ziyaret etmeden uzay izleme yoluyla yeni bir devlet kontrol mekanizmasının tanıtılması.

Yetkisiz arazi kullanıcılarına karşı zamanında önlem almak için Tarım Bakanı Vekili 26 Aralık 2019 tarihli 229 sayılı Kanun Hükmünde Kararname döneminde tarım arazilerinin kullanılmaması veya verimsiz kullanımına ilişkin teftişler yapmak için "kitlesel tehdit" kavramını tanımlamaya yönelik 26 Temmuz 2021 tarihli ve 223 sayılı Kararname onaylı tavsiyeler.

2018 yılında arazi tahsisinde yolsuzluk riskini önlemek için, Arazi Kanunu, akimatların, arazi vermeyi reddettikleri tarihten itibaren 90 gün içinde devir başvurusu alan arsaları satışa çıkarmalarını gerektirecek şekilde değiştirilmiştir.

Aynı zamanda, idari sorumluluğun olmaması nedeniyle, akimatlar genellikle arazi satışı gerekliliklerine uymaz veya bunları önemli gecikmelerle karşılar.

Bu bağlamda, Kazakistan Cumhuriyeti İdari Suçlar Kanununu, akimat görevlilerine arazi için zamanında ihale yapılmaması veya ihale edilmemesi nedeniyle idari para cezası verilmesi bakımından tadil eden bir kanun taslağı geliştirilmiştir.

Bu normun benimsenmesi, İ&D tarafından Kuralların gerekliliklerine uyumu sağlayacak, sorumluluklarını güçlendirecek ve arazi tahsisi sürecinde yolsuzluk riskini azaltacaktır.

Kazakistan Cumhuriyeti Tarım Bakanlığı, kullanılmayan tarım arazilerinin geri çekilmesi (gerekirse) için ilgili mekanizmaları güçlendirmek, onları üretim faaliyetlerine dâhil etmek ve ayrıca alan mekanizmasını iyileştirme çalışmalarını yoğunlaştırmak için aşağıdaki önlemleri almıştır.

2021 yılında, Cumhurbaşkanı adına, İkinci Toprak Reformu Komisyonu, Kazakistan Cumhuriyeti Arazi Kanunu taslağının hükümlerini tartışmak ve teklifler geliştirmek için çalıştı. Tarım arazilerinin pazara girişi de dâhil olmak üzere moratoryumun uygulandığı Arazi Kanunu hükümlerinin daha fazla uygulanması ve kontrolü iade ederek dikey restorasyon sağlayan arazi kullanıcıları arasında devletten geri ödeme yapılmadan tarım arazilerinin kullanılması yerel yürütme organlarından merkezi otoriteye kadar olan işlevler Hakkın yabancılaştırılmasına yönelik değişiklikler yapılmıştır.

Komisyonun çalışmalarının sonuçlarına dayanarak, 30 Haziran 2021'de kabul edilen "Kazakistan Cumhuriyeti'nin Kara İlişkilerinin Geliştirilmesine İlişkin Bazı Yasama Kanunlarında Değişiklikler ve İlaveler Hakkında" Kazakistan Cumhuriyeti Kanun Taslağı geliştirildi.

Ayrıca 13 Mayıs 2021'de yabancılara, vatansız kişilere, yabancı tüzel kişilere, yabancı katılımlı Kazakistan Cumhuriyeti tüzel kişiliklerine, uluslararası kuruluşlara, uluslararası katılımlı araştırma merkezlerine ve ayrıca yurttaşlara özel mülkiyet hakları tanınacaktır. Geçici arazi kullanım haklarının devrini yasaklayan Kazakistan Cumhuriyeti “Kazakistan Cumhuriyeti'nin Arazi İlişkilerine İlişkin Bazı Kanuni Kanunlarda Değişiklik ve İlaveler Hakkında Kanun” kabul edilmiştir.

Tarım arazilerinin kullanımının düzenli olarak izlenmesi ve kullanılmayan arazilerin daha fazla özelleştirme için devlet fonuna iade edilmesine ilişkin Tarım Bakanlığı'nın bu görevini yerine getirmek için aşağıdaki önlemler alınmıştır.

Arazinin rasyonel kullanımını etkin bir şekilde kontrol etmek için, 28 Ekim 2019 tarihli yasa, bir web portalı aracılığıyla alan izlemeyi kullanarak tarımsal ticaret konularında kullanılmayan tarım arazilerinin belirlenmesine izin veren bir kural sağlar.

Bu değişiklikler, Ocak 2020'de Akmola, Doğu Kazakistan, Kostanay ve Mangistau bölgelerinde tarım arazilerinin uzayda izlenmesine ilişkin bir pilot projenin başlatılmasına izin verdi.

Uzay izleme sonuçlarına göre pilot bölgelerde 8,3 milyon hektar kullanılmayan tarım arazisi tespit edildi ve 2,6 milyon hektar mera iade edildi.

1 Ocak 2021'den itibaren, tarımsal arazi kullanımının alan izlemesi her yerde uygulanmaya başlandı ve kullanılmayan arazilerin devlet mülkiyetine iade edilmesi için düzenli olarak önlemler alındı.

Uzay izleme ön sonuçlarına göre, ülke genelinde 1,1 milyon hektarı ekilebilir arazi ve 21.3 milyon hektarı mera olmak üzere 22,4 milyon hektar tarım arazisi tespit edildi. hektar ekilebilir arazi devlet mülkiyetine iade edildi.

Buna ek olarak, 3 Ocak 2022'de Cumhurbaşkanı, kullanılmayan tarım arazilerinin geri çekilme süresinin (2'den 1'e) azaltılmasını sağlayan "Kazakistan Cumhuriyeti'nin bazı yasal düzenlemeleri için rekabetin geliştirilmesi hakkında" bir yasa imzaladı. yıl) ve ayrıca uzay izleme kullanarak temassız izlemenin otomasyonu. Kazakistan Cumhuriyeti Yasasını imzaladı "Değişiklikler ve eklemeler hakkında"

İhmalkar arazi kullanıcılarının ekonomik olarak kullanılmayan tarım arazilerinden gönüllü olarak vazgeçmelerini sağlamak amacıyla, Aralık 2020'de Vergi Kanunu'nda kullanılmayan tarım arazileri üzerindeki vergi oranını 10 kattan 20 katına çıkaran değişiklikler yapılmıştır.

2021 yılında Cumhurbaşkanı tarafından verilen talimatların yerine getirilmesi

Cumhurbaşkanı'nın 1 Eylül 2021 tarihli "Halkın birliği ve sistemsel reformlar - refah için sağlam bir temel" Millete Hitabındaki talimatları ve 10 Temmuz 2021'de Hükümetin genişletilmiş toplantısındaki talimatları uyarınca, Dışişleri Bakanlığı Tarım bir dizi özel önlem aldı.

12 Ekim 2021'de, 2021-2025 için tarımsal sanayi kompleksinin geliştirilmesine yönelik ulusal proje onaylandı ve başlatıldı. Başlıca görevleri aşağıdaki gibidir:

• tarımda işgücü verimliliğini 2,5 kat artırmak;

• ana yerli gıda ürünleri türlerinde ülkenin kendi kendine yeterliliğinin sağlanması;

• Tarım ürünleri ihracatını ikiye katlayarak, içinde işlenmiş ürünlerin payını %70'e çıkarmak;

• 7 büyük ekosistemin oluşturulması ve yatırım projelerinin uygulanması yoluyla 1 milyon kırsal sakinin gelirinde istikrarlı artış.

Bu zorlukların üstesinden gelmek için, finansmana erişimi, arazi ilişkilerinin geliştirilmesini ve endüstrinin dijitalleştirilmesini, tarım bilimi ve eğitiminin iyileştirilmesini, veterinerlik ve bitki sağlığı güvenliğinin yanı sıra 4,1 trilyon tenge ithalatını artırmak için bir dizi önlem uygulanacaktır. tarımsal ihracatın geliştirilmesi En az 582 yatırım projesi hayata geçirilecek.

Ek olarak, 28 Aralık 2021'de Kazakistan Cumhuriyeti Hükümeti, mevcut durumun bir analizini, endüstri sorunlarını, uluslararası deneyimin gözden geçirilmesini içeren 2021-2030 için tarımsal sanayi kompleksinin geliştirilmesi Konseptini onayladı. 10 yıllık trendler ve vizyon.

Konsept, 2025 yılına kadar Ulusal Kalkınma Planı'nın amaç ve hedeflerini, BM Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerini ve ayrıca tarım ticaretinin geliştirilmesindeki küresel zorlukları ve küresel eğilimleri, önceki hükümet ve endüstri programlarının sonuçlarını içerir.

Başkan adına, tarım ticareti kavramı, tarım ticaretini desteklemek (sübvanse etmek) ve veterinerlik sektöründe reform yapmak için önlemler öngörmektedir.

Genel konseptin on yıl boyunca uygulanması sonucunda:

• gıda ürünleri ile yerli üretimin tam olarak sağlanması;

• tarımsal-endüstriyel kompleks ürünlerin ihracatında 3 kat artış;

• tarımda işgücü verimliliğini 3 kat artırmak;

• Tarımsal işletme yatırımlarının akışının 4 katına çıkarılması planlanmaktadır.

Ayrıca, Cumhurbaşkanı adına, özel çiftliklerin durumunu ve devlet desteğinin araçlarını tanımlayan "Özel çiftlikler hakkında" bir yasa taslağı geliştirildi.

Bu yasa tasarısının kabul edilmesi, özel çiftliklerin yönetiminde ortaya çıkan ilişkileri düzenleyecek, tarım arazilerinin rasyonel kullanımını sağlayacak ve özel çiftliklerin devlet destek önlemlerine erişimini genişletecektir.

Genel olarak, özel çiftliklerin ve küçük çiftçilerin gıda ve hafif sanayi işletmelerinin ihtiyaçları ile bağlantı kurmasını sağlayacak tarımsal işbirliğinin geliştirilmesi yoluyla özel çiftliklerin potansiyelinin kullanılması planlanmaktadır. Bu yasa tasarısı, paydaşlarla tüm tartışma aşamalarından geçmiştir. Bugüne kadar, yasa tasarısı Cumhurbaşkanlığı İdaresi'nde sonuçlandırıldı ve geçen yıl 22 Aralık'ta Kazakistan Cumhuriyeti Hükümeti'nin toplantısında onaylandı. Tasarı geçen yıl 31 Aralık'ta Meclis'e sunuldu.

Ayrıca, veterinerlik sektöründe reform yapmak için önlemler geliştirilmiştir. Pratik veteriner personelinin maaşlarını artırarak ve merkezi ve yerel yürütme organlarının veterinerlik hizmetleri arasında net bir güçler ayrılığı sağlayarak veterinerlik hizmetleri pazarının gelişmesi için koşulların yaratılmasını sağlar.

Dijitalleşme için de özel bir yer var. Şu anda, Kazak Veterinerlik Araştırma Enstitüsü'nün araştırma programı, mobil uygulamalı bir yazılım ürünü "Mal Derek" geliştiriyor. hayvan kayıt süreci. , hayvancılık ürünlerinin epizootik durumunu ve güvenliğini izlemek için "çiftlikten sofraya" dâhil .

2022'de bu yazılım ürünü bir ilçe bazında pilot modda test edilecektir. İyileştirmeden sonra, pilot uygulamanın sonuçları dikkate alınarak ülke genelinde tanıtılacaktır.

Ayrıca, insan sağlığına tehdit oluşturmayan 5 tür hastalıkla mücadele ve önleme için rekabet ortamı sağlayan özel veterinerlik uygulamalarını geliştirmek için veterinerlik sektörünün genişletilmesi de planlanmaktadır.

Bu girişimleri uygulamak için, 2022'de başlatılacak olan veteriner hekimliği alanındaki mevzuata uygun bir değişiklik ve ekleme paketi geliştirilmektedir.

Kuraklıktan etkilenen çiftçileri desteklemek için bir dizi önlem daha alındı. 3 Temmuz 2021'de Tarım Bakanlığı'na bağlı olarak Gıda Hazırlama Konusunda Yerel Yürütme Organlarının Eylemlerini Koordinasyon Cumhuriyet Harekat Karargahı kuruldu. Tüm oblastlarda benzer karargahlar kuruldu. Bu karargahların liderliğinde aşağıdaki sorunlar çözüldü:

1. Kuraklıktan etkilenen bölgelerdeki çiftçiler için saman yapımının organizasyonu konusunda bölgeler arası işbirliği sağlandı, çiftlik hayvanları için meralar sağlandı;

2. Kuraklıktan en çok etkilenen Mangistau ve Kızılorda bölgeleri için Devlet rezervinden sırasıyla 1,2 ve 1,7 milyar tenge ayrıldı;

3. Gıda alım maliyetlerini azaltmak için yerel bütçelerden 13,6 milyar tenge tutarında kaynak ayrıldı;

4. Kuraklıktan etkilenen çiftçilere verilen krediler uzatıldı;

5. 2021

Tarım Bakanlığının analitik faaliyetini güçlendirmek için, AIC Durum Merkezi, LLP "Ekonomik Politika Analizi Merkezi" NJSC "Ulusal Tarımsal Araştırma ve Eğitim Merkezi" temelinde kurulmuştur. Tarımın yanı sıra analitik ve analitik raporlar, öneriler vb. Yerli ve yabancı tarımsal gıda pazarlarına ve ekonominin ilgili sektörlerine ilişkin istatistiklerin yanı sıra incelenecek ve işlenecektir.

Ayrıca, meyve ve sebze ürünlerinin güvenliğini sağlamak için, sebze depolama tesislerinin inşası ve modernizasyonu için her bölgede depolama tesislerinin inşasını sağlayan, inşaat maliyetlerinin payını artıran kapsamlı bir plan kabul edildi. Sebze depolama tesisleri ve daha fazlası.

Zhambyl bölgesindeki kırsal nüfusun gelirini artırmak için bir pilot projeyi ölçeklendirme görevinin bir parçası olarak, 2021-2025 için tarım ticaretinin geliştirilmesine yönelik ulusal proje, projenin ölçeği de dâhil olmak üzere kırsal nüfusun mikro kredilendirilmesini sağlar. Kırsal nüfusun gelirini artırmak. Bu amaçlar için Ulusal Proje, 2023'ten itibaren yıllık 30 milyar tenge ve 7,5 bin mikro kredi ihracını sağlıyor.

2022 için görevler

Cumhurbaşkanı'nın 8 Şubat 2022 tarihli genişletilmiş Hükümet toplantısında verdiği talimatlar dikkate alınarak, sanayiye yönelik devlet destek sisteminin ayarlanması için öneriler geliştirildi. Her şeyden önce, mekanizmalarını basitleştirmeyi ve yolları optimize etmeyi, yönetimin boyutu ve biçimi ne olursa olsun tüm kuruluşlar için eşit erişim sağlamayı hedefleyecektir. Ayrıca, sübvansiyon alıcılarının belirli göstergeleri elde etmek için karşı taahhütlerde bulunmalarının gerekeceği bir kural olacaktır.

Öneriler şu anda, sanayi birlikleri ve birlikleri, tarım ticareti, bilim, ilgili devlet ve yerel yürütme organlarının yanı sıra Senato ve Meclis milletvekillerinin temsilcilerini içeren tarım ticaretine yönelik devlet desteğinin etkinliğini artırmak için bir çalışma grubu tarafından değerlendiriliyor. Çalışma grubu bugüne kadar dört toplantı yapmıştır.

Çalışma gruplarının sonuçlarını takiben, Mart 2022'de sübvansiyon sistemini iyileştirmek için Hükümete bir nihai değişiklik paketi sunulması planlanmaktadır.

Yeni sübvansiyon sisteminin ana yeniliklerinden biri dijitalleşmesi olacak. Şu anda, birleşik bir devlet sübvansiyon bilgi sisteminin geliştirilmesi tamamlanmaktadır. Temel işlevi, sübvansiyon alıcılarının kaydını otomatik olarak oluşturmak, EGS'deki tarım üreticileri kategorisine uygunluklarını kontrol etmek, alıcıların karşı yükümlülüklerini kaydetmek ve bunların yerine getirilme derecesini, sübvansiyonların alınma sırasını ve bekleme süresini değerlendirmektir. Memnun olmayan uygulamalar için liste.

Qoldau sisteminden farklı olarak, yeni sistem çiftçiler için ücretsiz olacak ve tüm büyük hükümet veri tabanlarıyla entegre edilecek. Sistemin tüm eylemleri otomatik hale getirilecek, bu da sübvansiyonların dağıtımında ve verilmesinde yolsuzluk riskini en aza indirecek.

İkincisi, Tarım Bakanlığı bu yıl ilkbahar ekiminin zamanında ve kaliteli olması için gerekli tüm önlemleri alıyor. Bölgelerde özellikle ilkbahar ekiminin koordinasyonu için bir harekat merkezi kurulmuştur.

Tarım-sanayi kompleksini desteklemek için, Ken Dala programı aracılığıyla çiftçilere imtiyazlı borç verme için 70 milyar tenge tahsis edildi ve Food Corporation'ın geçen yılın iki katı olan vadeli tedarik programı aracılığıyla 80 milyar tenge tahsis edilecek. Bu programlara başvuru kabulleri başlamıştır.

Ayrıca çiftçilere ucuz dizel yakıt sağlanması konuları da ele alınmaktadır. Bahar saha çalışmaları için piyasa fiyatlarının %15 altında 400 bin ton akaryakıt tahsis edildi.

2022'de tohum, gübre ve zirai ilaç alımını desteklemek için 70 milyar tenge tahsis edilecek.

Genel olarak bölgelere göre 2022 yılında 22,9 milyon hektara, 2021 yılına göre 13,5 bin hektar daha fazla olmak üzere mahsul ekimi planlanmaktadır.

Üçüncüsü, özel çiftliklerin işbirliği ve rezerv arazi ve rezerv araziden bu tür kooperatiflere arazi devri yoluyla nüfusa mera sağlanması sorununun çözülmesi planlanmaktadır. Tüm bu noktalar, Kazakistan Cumhuriyeti'nin "Özel çiftlikler hakkında" yasa taslağına yansıtılmıştır.

Taslak yasa ayrıca ekin meralarının oluşturulmasını da sağlar - bu, gelişmiş ülkelerin dünya deneyimidir ve sulama, değerli gıda mahsullerinin tohumlarını ekerek bitki türlerinin iyileştirilmesi ve zenginleştirilmesi, radikal ve yüzey iyileştirme dâhil olmak üzere meraların verimli kullanımı için bir araçtır. Meraların yanı sıra - mera rotasyonu kurallarına uyularak sağlanır. Bu nedenle yasa tasarısı, İ&D'nin yetkisi dâhil inde yerel bütçe pahasına mera altyapısının oluşturulmasına ilişkin bir hüküm içermektedir.

Daha sonra, azami tarım arazisi büyüklüğünü belirlemek için Kazakistan Cumhuriyeti Hükümeti düzeyinde devlet kurumlarının, uzmanların, kamuoyunun şahsiyetlerinin ve araştırma enstitülerinin katılımıyla özel bir çalışma grubu kurulacaktır.

İlçelerde (şehirlerde), bölgelerde (yerleşim master planlarına benzer) maksimum tarım arazisi miktarının imarını ve temsilcinin ortak kararları dikkate alınarak idari-bölge birimlerinin tarım arazilerine ve diğer arazi kategorilerine arazi tahsisi ve yürütme organları Planların geliştirilmesinden sonra onaylanması tavsiye edilir.

Genel olarak, maksimum tarım arazisi büyüklüğü 1 Mayıs 2022'ye kadar onaylanmıştır.

Tarım ürünleri ihracatının 3 katına çıkarılması planlanıyor

Cumhurbaşkanının talimatlarına uygun olarak, 30 Aralık 2021 tarihinde Kazakistan Cumhuriyeti Hükümeti №960, 2021-2030 için Kazakistan Cumhuriyeti tarım-sanayi kompleksinin geliştirilmesine yönelik Konsepti onayladı.

Konsept, Devlet Planlama Sistemi ve BM Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri'nde belirtilen amaç ve hedeflere ulaşmayı amaçlayan, sektörün 10 yıllık vizyonunu tanımlayan bir belgedir.

Konsept, ülkenin 2025 yılına kadar Ulusal Kalkınma Planının amaç ve hedeflerini ayrıştırıyor ve ayrıca tarımsal sanayi kompleksinin geliştirilmesindeki küresel zorlukları ve küresel eğilimleri, önceki devlet ve sanayi programlarının sonuçlarını dikkate alıyor.

Tarım ticareti kavramı, mevcut durumun analizini, endüstri problemlerini, uluslararası deneyimin gözden geçirilmesini, endüstri gelişiminin eğilimlerini ve vizyonlarını içerir, endüstri gelişimine temel ilke ve yaklaşımları, beklenen sonuçları ve kavramı uygulamak için bir eylem planını tanımlar. .

Tarımsal-sanayi kompleksi geliştirme kavramı:

• devlet destek önlemlerinin etkinliğini artırmak;

• gıda güvenliğini sağlamak;

• veterinerlik ve bitki sağlığı güvenliğini sağlamak;

• arazi kaynaklarına erişimi sağlamak;

• finansal araçları iyileştirmek;

• ihracat potansiyelini geliştirmeyi amaçlar.

Konseptin ilkeleri:

• dengeli sürdürülebilir kalkınma: verimli üretim, doğal kaynakların korunması ve insan sermayesinin geliştirilmesi;

• risk muhasebesi, tarım politikasının sürdürülebilirliği ve devamlılığı, sanayi desteğinin kümülatif etkisi;

• Dâhil etme ilkesi: tarım üreticilerinin büyüklüğü ve örgütlenme biçimi ne olursa olsun, piyasaya eşit katılım için devlet tarafından uygun koşulların yaratılması ve desteklenmesi;

• tüm sadık piyasa katılımcıları için evrensel koşulların yaratılması;

• Tarım ticaretinde tarım üreticileri için yeni bilgilere erişim;

• Kamu hizmetlerinin sayısallaştırma ve kalite kontrolüne dayalı yolsuzlukla mücadele mekanizmaları.

Genel Kavramın on yıl boyunca uygulanması sonucunda:

- gıda güvenliği düzeyini (sosyal açıdan önemli olanlar dâhil ) en az %80'e çıkarmak;

- Tarım ürünleri ihracatında 3 kat artış;

- tarımda emek verimliliğini 3 kat artırmak;

- Tarım sektörüne yapılan yatırımların girişinde 4 kat artış;

- Tarım, ormancılık ve balıkçılıkta kontrolsüz (gölge) ekonominin payının GSYİH'nın %0,5'ine düşürülmesi planlanmaktadır.

Türkistan bölgesi bu yıl 848,4 bin hektar alana ürün ekecek

Türkistan bölge akim yardımcısı Ulan Tazhibayev, Kazakistan Tarım Bakanlığı'nın genişletilmiş yönetim kurulu toplantısında bir konuşma yaptı.

Ü. Tazhibayev'e göre, tarımsal sanayi kompleksinin sistematik devlet desteği ve yapılan çalışmalar sonucunda, 2021 devlet programında öngörülen hedef göstergeler Türkistan bölgesinde tam olarak uygulandı.

Özellikle 2015 yılına göre sabit kıymet yatırımları 9 kat (5,2 katı 2021 planı), gıda üretimi yatırımları 3 kat (2021 planının 3,2 katı) arttı, yatırımlar cezbedildi. Brüt üretim 2,2 kat artarak 906.5 milyar tenge'ye yükseldi. Cumhuriyetteki pay - 2. sıra. İşgücü verimliliği 2,7 kat arttı (1 çalışan başına 3067,2 bin / tenge).

2021 yılında ise 845,5 bin hektar alana ekilecek.

İşgücü verimliliğini artırmak için bölgenin iklim koşulları kullanılarak "yılda 2-3 ürün" projesi hayata geçirildi. 8 bin hektarda 2878 proje uygulandı, 279,1 bin ton sebze hasadı yapıldı” dedi.

Toplam 1467,4 hektar alana sahip 122,1 hektar üzerine yeni seralar inşa edildi. Bu, ülke rakamının %71'i.

Türkistan bölgesinde hayvancılığın gelişmesi ülkede lider konuma gelmiştir. Ayrıca Ü. Tazhibayev'e göre, Türkistan bölgesi, ülkeden ihraç edilen sığır etinin %75'ini ve koyun etinin %40'ını karşılıyor. 30,7 bin ton dana eti ve 3,2 bin ton koyun eti ihraç edildi.

"2024 yılına kadar Türkistan bölgesinin sosyo-ekonomik kalkınmasına yönelik kapsamlı plan" kapsamında büyük su tesisleri inşa ediliyor. Bunun sonucunda 248,8 milyon m3 atıksu temin edilecektir.

İlk. "Türkistan ana kanalının elden geçirilmesi" projesine göre kanalın 52 km'si betonlandı. Proje genel olarak 60 milyon m3 su tasarrufu sağlayacaktır.

İkinci. Aralık 2021'de Kensai-Köskorgan-2 rezervuar projesi devreye alındı. Proje, 34 milyon m3 atıksu tedarik edecek.

Ayrıca "Sırdarya Nehri'nden makineli kanal yapımı" ve "Şelale" rezervuarı projeleri geliştirilmektedir. Bu projeler, Türkistan bölgesine (şehrine) tamamen garantili akarsu sağlayacaktır.

"Kapsamlı plan kapsamında Türkistan kenti çevresinde yaklaşık 11.000 hektarlık gıda kuşağı oluşturulacak bir proje hayata geçiriliyor. Bugüne kadar 2,2 bin hektar alana 65 adet sprinkler kurulumu yapılmıştır. Teknolojinin etkinliği: Mahsulün türüne bağlı olarak sadece 2 kat atık su tasarrufu sağlamakla kalmıyor, aynı zamanda verimliliği 3 kata kadar artırıyor "dedi.

Ayrıca gıda kuşağı kapsamında 26,9 milyar tenge değerinde 5 çığır açan yatırım projesi hayata geçiriliyor.

2022 yılında Türkistan bölgesinde 848,4 bin hektar alana (2021 yılında – 845,4 bin hektar) ürün yerleştirilmesi planlanmaktadır.

Mahsullerin çeşitlendirilmesine göre hububat ve bakliyat ekim alanı geçen yıla göre 1,1 bin hektar, 295,6 bin hektar (2021'de - 294,6 bin hektar), yem bitkileri 12,4 bin hektar arttı. 227,8 bin hektar ( 2021'de - 215.3 bin hektar), pamuk 4,7 bin hektar, 114,7 bin hektar (2021'de - 110,0 bin hektar), patates, sebze, kavun artacak. 2,3 bin hektar 126,7 bin hektara düşürülecek (2021'de - 129.0 bin hektar) hektar), yağlı tohumlar 1.8 bin hektar azaltılarak 83,2 bin hektara düşürülecek (2021'de - 85,1 bin hektar). .

2022 hasadı için ekilen 177,3 bin hektar kışlık buğdayın durumu iyi.

Bölgenin üreticilerine bahar bitkilerinin tohumları eksiksiz olarak sağlanmaktadır.

7,8 bin ton mısır, 1,5 bin ton aspir, 2,6 bin ton pamuk ve 0,5 bin ton yonca tohumu var. Mısır ve patates tohumları ticari kuruluşlardan temin edilmektedir. Bölgedeki bahar saha çalışmaları için 48 bin ton akaryakıt ve madeni yağ tahsis edildi” dedi. Tazhibayev.

Cumhurbaşkanı'nın küçük ve orta ölçekli çiftçiler için sübvansiyon, devlet destek fonlarının kullanılabilirliğini artırma talimatı çerçevesinde Tarım Bakanlığı'na bir dizi teklifte bulunuldu.

Birincisi: Bitkisel üretimde 4 bütçe programının azaltılması ve tek bir bütçe programı olan "Hektar Sübvansiyonu"nun getirilmesi.

1 hektarlık öncelikli mahsulün maliyetini (%30-50) kısmen geri ödeyerek, ekilen alanın ve sosyal açıdan önemli ürünlerin yeterli stoklarının oluşturulmasına izin verecektir.

Referans: Azaltma için önerilen bütçe programları:

1) Tohum üretiminin desteklenmesi;

2) Mineral gübreler;

3) Bioagent, pestisit;

4) Baskın ürünler.

İkincisi: Mali desteğin kullanılabilirliğini artırmak için faiz oranlarını sübvanse etmek için bütçe programının optimize edilmesi önerilmiştir.

National Management Holding Baiterek'e bağlı kuruluşlar tarafından sağlanan kredilere uygulanan yıllık %14-16 oranındaki devlet sübvansiyonları, ağır bir idari yük oluşturmakta ve bütçe açığı durumunda birçok çiftçi devlet desteğinden mahrum kalmaktadır. Bu nedenle, Ulusal Yönetim Holding'in iştirakleri aracılığıyla "Baiterek" yılda %4'lük bir kredi limiti açacak ve çiftçilere doğrudan destek sağlayacaktır.

Faiz oranlarını sübvanse eden bütçe programının, yüksek faiz oranlı ikinci kademe bankalardan alınan kredi / leasing kredilerinin yıllık faiz oranlarının düşürülmesine odaklanması önerilmektedir.

"Üçüncü olarak, devlet her yıl JSC "Tarım Kredi Kurumu" aracılığıyla ilkbahar ekimi için borç vermek için fon ayırıyor. Hatta işlem süresinin uzun olması nedeniyle çiftçiler sadece Nisan-Mayıs aylarında kredi alabilmektedir. Bu, fonların verimli kullanımı üzerinde olumsuz bir etkiye sahiptir ve sonuca odaklanmaktadır. Bu itibarla Türkistan bölgesinin iklimsel verimliliğini dikkate alarak, Ocak-Şubat aylarında kesin kredi tahsisine yönelik somut tedbirler alınması gerektiğine inanıyoruz” dedi. Tazhibayev.

2021 yılında Akmola bölgesindeki brüt tarımsal üretim 745,5 milyar tenge olarak gerçekleşti.

Akmola Bölgesi Milletvekili Akim Galymzhan Abdykalikov raporunda, geçen yıl Akmola bölgesinin brüt tarımsal üretiminin 745,5 milyar tenge veya ulusal toplamın %10'u olduğunu söyledi. Özellikle bitkisel üretimin payı %11,4 veya 482,4 milyar tenge, canlı hayvanın payı ise %8,4 veya 262,5 milyar tenge olmuştur. Zorlu hava koşullarına rağmen, bölgenin çiftçileri 4,5 milyon hektardan 4,1 milyon ton tahıl hasat etti ve hektar başına 9,1 cent verim (ilk ağırlık, işlemden sonra - 3,9 milyon ton, hektar başına 8,7 cent verim). Aynı zamanda tahılın kalitesi, kalitesi ve kalitesi 2020 yılına göre daha yüksektir. Üçüncü sınıf buğday, tahılın yaklaşık %90'ını oluşturur.

Bölgenin tarımsal yapılarında 141 bin ton yağlı tohum (258,6 bin hektardan ortalama 5,5 c/ha verimle), 268 bin ton patates (15,1 bin hektar alandan ortalama 178,1 c/ha verimle) bulunmaktadır. hektar) ve 48 bin ton sebze (ortalama 195.9 c / ha verimle 2.3 bin hektarlık bir alandan).

Bölgenin tarımsal sanayi kompleksi başta 1,3 milyon ton kuru ot, 245 bin ton saman, 190 bin ton silaj, 650 bin ton yem olmak üzere iç yem talebini tam olarak karşıladı.

Hayvancılık sektöründe ise üretim artışı %11,6 artarak ülkenin en iyisi olmuştur.

Artış, et üretiminin %25 artarak 188 bin tona, süt üretiminin %0,4 artarak 404 bin tona çıkmasından, 790.0 milyon yumurta üretilmesinden kaynaklanmıştır.

İşleme endüstrisinin geliştirilmesi için çalışmalar devam etmekte olup, bunun sonucunda tarım ürünlerinin işlenme hacmi 142 milyar tenge'ye ulaşmış, 2020 seviyesinin üzerinde bir artış %15,5 olmuştur.

Aynı zamanda et işleme işletmelerinin iş yükü %4 artarak %81'e, süt işleme işletmelerinin iş yükü ise %2'den %76'ya yükselmiştir.

Geçen yıl, tarıma yatırım çekmek için birçok çalışma yapıldı. Yatırımların hacmi 101,4 milyar tenge olarak gerçekleşti, bu 2020'dekinden 1,5 kat daha yüksek (2020'de - 62.1 milyar tenge).

Artış, 31 milyar tenge değerinde 45 yatırım projesinin lansmanının yanı sıra 63 milyar tenge değerinde 2,2 bin adet tarım makinesi alımından kaynaklandı” dedi. Abdikalikov.

Referans: hububat biçerdöverleri 23 milyar tenge değerinde 345 adet, traktörler 18,2 milyar tenge değerinde 465 adet, ekim makineleri 6,5 milyar tenge değerinde 101 adet (ekme makineleri - 0,4 milyar tenge değerinde 245 adet, diğer ekipmanlar milyar tenge değerinde 14.9 1031 adet).

Bölgenin başkan yardımcısı akim'e göre, tarım alanında elde edilen sonuçlar büyük ölçüde hükümet desteğinden kaynaklandı ve 2021'de miktarı 46 milyar tenge sübvansiyon şeklinde olmak üzere 76 milyar tengeyi aştı.

Referans: 2021'de geri ödenmeyen devlet desteği (sübvansiyonlar) 46,7 milyar tenge (2020'de - 41.7 milyar tenge) olarak gerçekleşti. İlkbahar ekimi ve hasadı için ödünç verilecek 30 milyar tenge tutarında 400'den fazla tarım üreticisi (basit maddelerin ekonomisi - 0,9 milyar tenge için 16 tarım üreticisi, Ken Dala - 18 milyar tenge için 268 çiftçi, FFSA - 0,2 için 44 tarım üreticisi milyar tenge, 94 tarım üreticisi 10,9 milyar tenge karşılığında satın alındı.

“Bugün öncelik, 2022 yılında organize edilen bahar saha çalışmasına hazırlanmaktır. Tarım ürünlerinin toplam ekili alanı 53,3 bin hektar artırılacak ve yaklaşık 5,1 milyon hektar (2021 - 5039 bin hektar) olacak - bölgenin milletvekili akim dedi.

Referans: Hububat ve bakliyat altı alanının geçen yıla göre 26,9 bin hektar (208 - 4582,1 bin hektar), yağlı tohumlar altındaki alanın ise 2021 - 14,2 bin hektar olmak üzere 4609 bin hektara çıkarılması planlanmaktadır. 278,5 bin hektara çıkarmak.

Canlı hayvan ihtiyaçlarının tam olarak karşılanabilmesi için 2021 yılına göre 20 bin hektar fazla olan 195 bin hektar alana yem verilmesi planlanmaktadır.

“Bölge çiftçileri, 2022 hasadı için 530 bin tonluk tarımsal ürün tohumlarının %100'ünü ekmiştir. Bu yılki ekim kampanyasına yaklaşık 15 bin traktör, 16 binden fazla ekim makinesi ve 1,4 bin ekim makinesi katılacak. Genel olarak devam eden tedbirler gıda güvenliğini sağlayacak ve devlet desteği sayesinde iç piyasaya yerli ürün sağlamaya ve ihracatını artırmaya yönelik projeleri hayata geçirmeye devam edecek” dedi, Abdikalikov.

Başbakan ve Kazakistan Hükümeti haberlerinden haberdar olun - resmi Telegram kanalına abone olun

ABONE OLMAK

Kazakistan Cumhuriyeti Başbakanı'nın resmi bilgi kaynağı

© 2019-2022 Kazakistan Cumhuriyeti Başbakanı Basın Servisi Kullanıcı Sözleşmesi


 
 
 

Comments


BASKAN.jpg
bottom of page